Autizmus je psychiatrické ochorenie spôsobené abnormálnym vývojom CNS (centrálnej nervovej sústavy). Nejde o jednu diagnózu, ale pojem porucha autistického spektra (ASD) zahŕňa niekoľko stavov, ku ktorým sa môžu pripojiť ďalšie ochorenia, ako napríklad epilepsia, obsedantno-kompulzívna porucha, úzkostné a depresívne poruchy alebo ADHD. Aké sú najčastejšie príčiny tejto poruchy?
Autizmus je spôsobený genetickými predispozíciami v mozgu a nervovom systéme. Ide o poruchu spracovania a prenosu informácií, nie o poruchu konkrétnej časti mozgu. Niektoré štúdie vyvracajú skutočnosť, že na túto poruchu majú vplyv faktory prostredia, ako napríklad štýl výchovy, prostredie atď. Avšak mnohé faktory a životný štýl zohrávajú v určitom čase svoju úlohu.
Centrálna nervová sústava sa vyvíja počas tehotenstva, a to už od samého začiatku, keď nastávajúce matky ešte netušia, že v nich rastie malý človiečik. Pred narodením dieťaťa môžu riziká, ako sú infekčné ochorenia, vyvolať autizmus. Obavy, že konkrétne očkovania spôsobujú autizmus, nie sú opodstatnené, rovnako ako nie je rozdiel vo výskyte tejto poruchy na rôznych miestach sveta.
Poruchu autistického spektra možno pozorovať už v detstve, keď sa vývoj odlišuje od vývoja rovesníkov. Medzi bežné príznaky patria:
U detí aj dospelých sa vyskytuje tzv. stimming. Ide o opakovanie zdanlivo zbytočných a nadbytočných pohybov. Patrí k nim chôdza alebo státie na špičkách, kolísanie, kývanie, hryzenie alebo štípanie. Týmto spôsobom ventilujú emócie a zbavujú sa zmyslového preťaženia, preto nie je vhodné im v týchto pohyboch brániť.
„Diagnózu porúch autistického spektra zvyčajne stanoví všeobecný lekár pri pravidelnej prehliadke vo veku 18 mesiacov. Posudzuje sa psychomotorický vývoj a zameriava sa na špecifické príznaky typické pre autizmus. Súčasťou vyšetrenia je aj dotazník pre rodičov o bežných príznakoch správania dieťaťa. Ak je podozrenie na autistickú poruchu, dieťa sa odošle na vyšetrenie k psychiatrovi, ktorý potom diagnózu potvrdí alebo vyvráti.“
Aspergerov syndróm sa vyskytuje častejšie u chlapcov ako u dievčat. Vyznačuje sa zvýšenou inteligenciou a záujmom o určitý predmet. Naopak, v porovnaní s inými poruchami autistického spektra majú menej problémov s rečou a vo veku 3 rokov nemusia byť v komunikácii badateľné rozdiely v porovnaní s neautistickými deťmi. Hoci sa dokážu správne vyjadrovať, ich reč môže pôsobiť strnulo a neprirodzene. Sú citlivé, fixované na osobu alebo predmet a majú problémy s nadväzovaním vzťahov.
Detský autizmus charakterizujú príznaky z troch kategórií: sociálna interakcia, sociálna komunikácia a sociálna hra. Prejavy odlišností sa objavujú do 3. roku života. Deti horšie reagujú na oslovenie, menej pozorujú ľudí vo svojom okolí a majú problémy s udržiavaním očného kontaktu.
Na rozdiel od detského autizmu nemusí atypický autizmus zahŕňať príznaky zo všetkých troch kategórií a môže sa prejaviť aj neskôr v živote. Zvyčajne sa rozpozná podľa mentálnej retardácie a výraznej poruchy reči.
Čo je cieľom terapie ľudí s autizmom? V prvom rade sa kladie dôraz na správny vývoj dieťaťa a jeho začlenenie do kolektívu. Veľkú úlohu pri tom zohráva zlepšenie komunikácie, nácvik sociálneho správania a podpora hravého myslenia. Program TEACCH je navrhnutý ako model práce s ľuďmi s autizmom. Rešpektuje ich odlišnosti a pomáha im zlepšiť sa v učení, samostatnosti a spolupráci s ostatnými. Ďalšie formy liečby sú: psychoterapia, logopédia, ergoterapia, muzikoterapia a i. Lieky sa používajú len v kombinácii s inými duševnými alebo telesnými ochoreniami. Pomáha aj nastavenie presného režimu, na ktorý si jedinec zvykne, čo mu pomôže k väčšiemu pokoju a sebadôvere.
Každý človek sa počas bežného dňa stretáva s niekoľkými výzvami, ktoré sú náročné, stoja ho energiu a výber správneho riešenia situácie. Pre ľudí s poruchou autistického spektra je týchto momentov oveľa viac. Počas komunikácie s cudzími ľuďmi, počas emotívnych rozhovorov s blízkymi, nových situácií alebo porušenia ich rutiny. Každá zmena je pre nich náročná, preto je dôležité, aby ich okolie malo pochopenie a vedelo, ako reagovať. Podobne ťažšie zvládajú veľké množstvo zmyslových podnetov a ich následné spracovanie.
Filmy, televízne programy a iné médiá sú zodpovedné za niektoré mylné predstavy o ľuďoch s PAS. Keďže nejde o jednu poruchu a vyskytujú sa rôzne formy, nie každý má problémy so sociálnou interakciou, rečou alebo očným kontaktom. Ďalším mýtom je zvýšená inteligencia, ktorá je typická pre Aspergerov syndróm, ale aj v prípade atypického autizmu sa môže vyskytnúť mentálna retardácia. Každý má tiež rôzny prah citlivosti a zvládania rôznych situácií. Správne informovanie verejnosti odbúrava najčastejšie mýty a prináša lepšie pochopenie ľudí s PAS. Pomáha tiež pri ich integrácii do školského alebo pracovného prostredia, ak to ich stav umožňuje.
Aj keď sú niektoré predstavy o autizme hlboko zakorenené
v spoločnosti, je dôležité spoznať skutočné prejavy a život ľudí
s PAS. To vedie k lepšiemu pochopeniu, vzájomnej spolupráci a podpore pri
zvládaní náročnejších situácií. Keďže presná príčina nie je známa
a neexistuje liečba, ktorá by bola nielen podporná, ale ochorenie úplne
vyliečila, je potrebné, aby odborníci pokračovali vo výskume a štúdiu
týkajúcom sa fungovania mozgu a celého nervového systému.
https://cs.wikipedia.org/wiki/Autismus
https://www.nzip.cz/clanek/678-autismus
https://autismport.cz/
https://www.nautis.cz/autismus
Vyštudovala som odbor Výživa a potraviny na Českej poľnohospodárskej univerzite v Prahe. Rozumiem tomu, akým spôsobom výživa ovplyvňuje ľudské zdravie a tiež tráviacim procesom v ľudskom tele. Som prevažne odborníkom na výživu detí, kde čerpám mnohokrát z osobných skúseností. Absolvovala som aj semestre anatómie a fyziológie, v ktorých sa aj naďalej vzdelávam. Počas štúdií som strávila rok v Taliansku, kde som sa naučila obstojne taliansky a aj to, v čom pre nás môže byť inšpiráciou stredomorská kuchyňa. Keď práve nepíšem články, tak cestujem, hrám volejbal a študujem marketing.
Odborné rady a odpovede na vaše otázky, a to z pohodlia vášho domova.